Parturi-kampaajan työ on hyvin asiakaslähtöistä työtä, jossa asiakaspalvelu alkaa jo asiakkaan astuessa sisään kampaamoon. Parturi-kampaajan tulee olla siististi pukeutunut työvaatteisiin. Hyviin käytöstapoihin parturi-kampaajan työssä kuuluu:
- Ole itse aina ajoissa paikalla ennen asiakasta, jottei asiakas joudu odottelemaan.
- Kun asiakas saapuu, tervehdi häntä, katso silmiin ja hymyile hänelle ystävällisesti.
- Muista olla iloisella mielellä
- Seuraavaksi ohjaa asiakas ilmoittautumaan, ja näytä hänelle mihin hän voi jättää ulkovaatteensa.
- Ohjaa asiakas paikalleen istumaan, ja tarjoa hänelle lehtiä luettavaksi.
- Siitä mitä tehdään ja miten tehdään, on hyvä olla suunnitelma jo ennen kuin aloitetaan työt, joten tee asiakkaan kanssa alku suunnitelma.
- Muista kokoajan huomioida asiakas, sillä hän on asiakkaanasi ja pääosassa koko asiakastilanteen ajan.
- Iästä riippuen keskustele eri-ikäisten ihmisten kanssa heille sopivalla tavalla.
- Kerro asiakkaalle aina siitä mitä olet tekemässä, tai jos poistut jonnekin esim. hakemaan jotain, sano siitä asiakkaalle.
- Muista olla asiakkaalle kokoajan kohtelias, ja vaikka olisi itsellä paha päivä, ei sitä pureta asiakkaaseen.
- Asiakkaan kertomia asioita ei kerrota muille eteenpäin, vaan pidetään omana tietona.
- Suosittele asiakkaalle sopivia kotihoito tuotteita, jotka ylläpitävät esim. vasta tehtyä väriä.
- Kun työsi on valmis, vie asiakas kassalle ja rahasta hänet. Tämän jälkeen keskustele uudesta ajasta.
- Toivota asiakas tervetulleeksi uudelleen ja hyvästele hänet.
Ajanvaraus:
Silloin, kun asiakas soittaa kampaamoon ja haluaa varata ajan tulee toimia seuraavasti:
- Vastaa reippaasti puhelimeen ja puhu selkeällä sekä kuuluvalla äänellä.
- Kysy millaisen palvelun tarpeessa asiakkaan hiukset olisivat, ja jos asiakas kysyy palvelusta jotain, kerro hänelle siitä.
- Sovi ajankohta, jolloin asiakas tulisi.
- Kertaa asiakkaalle vielä mitä tehdään sekä paikka ja aika.
- Lopuksi toivota asiakas tervetulleeksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti